Elk jaar in oktober voert de NMBS reizigerstellingen uit in haar stations. In vergelijking met de recentste telling pre-corona, is er een daling op weekdagen van 923.000 reizigers in 2019 naar 712.000 reizigers in 2022. Op zaterdagen zijn er omtrent 50.000 minder reizigers. “Terwijl de minister het verlieslatende aanbod maar blijft uitbreiden, blijkt het aantal reizigers niet te stijgen, integendeel. Daar klinkt er een financiële alarmbel”, zegt Kamerlid Roggeman.
Antwerpen-Centraal niet langer tweede station van Vlaanderen
“De verbinding tussen Antwerpen en Brussel is sinds vorig jaar zwaar verstoord, met een recordaantal afgeschafte treinen”, weet Roggeman. “Door de slechte dienstverlening van de NMBS in de provincie Antwerpen haken reizigers af en nemen ze opnieuw vaker de auto. De Vivaldi-regering is gefixeerd op de uitbreiding van het aanbod maar daarvoor is geen geld en geen personeel. Het gevolg van dat beleid is een verminderd treingebruik tegen een hogere kost.”
Vraaggestuurd werken
Roggeman bepleit het herstel van een vraaggestuurd aanbod. “Het huidige beleid breidt het aanbod uit waar er geen reizigers zijn, terwijl het aanbod teleurstelt op de drukste lijn van het land. Dat is de omgekeerde wereld. Zet het geld, personeel en materieel in waar er vervoersvraag is. Zo help je meer reizigers, wordt het bedrijf meer rendabel, en herstel je ook in Antwerpen het vertrouwen in de NMBS”, zegt Roggeman.