Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
Criminaliteitscijfers in Brusselse stations swingen de pan uit
In de Brusselse stations was er in 2019 een verdubbeling van de criminaliteitscijfers merkbaar ten opzichte van 2016. Dit blijkt uit cijfers die Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA) opvroeg bij de Minister van Binnenlandse Zaken. “Een zorgwekkende trend, aangezien het dan vooral zwaardere criminaliteit zoals diefstal & afpersing betreft,” zegt Roggeman.
In bijna alle Vlaamse en Waalse provincies daalt de criminaliteit sinds 2016 in stations en op treinen. Behalve in Luik is een lichte stijging merkbaar. Opvallender is echter de verdubbeling die zich in Brussel voordoet. Waar in 2016 er ongeveer 4000 criminele feiten werden vastgesteld op spoor gerelateerde plaatsen, is dit in 2019 verdubbeld tot bijna 8000. Deze gevallen doen zich dan ook vooral voor in de stations, die goed zijn voor 6290 delicten. De nationale verhoging van de cijfers is dus in eerste instantie te wijten aan de exponentiële stijging in Brussel. “De Brusselse stations zijn de drukste van het hele land en tienduizenden Vlaamse pendelaars moeten er dagelijks passeren. Zij moeten dit in alle veiligheid kunnen doen,” vindt Kamerlid Roggeman.
Sterkere symbiose tussen Securail en de Spoorwegpolitie
In alle criminaliteitscategorieën van de Brusselse stations en treinen is er immers een stijging merkbaar, maar vooral de verdubbeling van de inbreuken tegen de vreemdelingenwetgeving en de bijna verdriedubbeling van diefstallen en afpersing springen in het oog. Uit een eerdere studie van de FOD Mobiliteit bleek ook dat maar liefst 1/3de van de vrouwen en 20% van de mannen onveiligheid als reden aanhaalt om het openbaar vervoer links te laten liggen.
In 2016 investeerde de toenmalige federale regering nog 13,5 miljoen euro extra in de veiligheid in stations en op treinen door onder andere Securail, de veiligheidsdienst van de NMBS, van extra middelen te voorzien. “Ik roep de huidige minister van Mobiliteit en zijn collega-minister van Binnenlandse Zaken dan ook op om samen werk te maken van hoe ze de Brusselse stations en treinen opnieuw veiliger kunnen maken,” concludeert Tomas Roggeman.