Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
Het Sociaal Huis en vzw Habitar werken samen aan een fysiek en centraal infopunt voor vragen rond handicap
Op elke vraag een antwoord bieden
Vanaf maart 2023 plannen het Sociaal Huis en vzw Habitar een fysiek infopunt te starten, om alle vragen rond ondersteuning over een handicap en vermoeden van een handicap te beantwoorden. In het Sociaal Huis zal er elke week op een vaste dag een medewerker van vzw Habitar aanwezig zijn. Iedereen kan vragen stellen rond ondersteuning voor kinderen, jongeren en volwassenen over een handicap en vermoeden van een handicap. Elke vraag zal beantwoord worden met een passend antwoord en/of gericht door te verwijzen naar reguliere diensten, collega-diensten VAPH (Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap), vzw Blijdorp … Het Sociaal Huis en de (welzijns)diensten zullen sterk inzetten op de samenwerking.
Drempel naar ondersteuning verkleinen
Het Sociaal Huis ontbrak nog een partner met expertise rond rechtstreekse toegankelijke hulpverlening (RTH). Voor cliënten en sociaal werkers is het niet altijd makkelijk om de nood aan ondersteuning scherp te stellen en om de gepaste vorm van ondersteuning te vinden. Ook is de drempel soms te hoog om vragen te stellen naar ondersteuning toe. Een fysiek en neutraal aanmeldpunt in het Sociaal Huis waar iedereen met een beperking terecht kan, zou die drempel kunnen verkleinen. Luisteren en samen zoeken naar antwoorden, is het doel.