Versnipperd sociaal overleg
Niet minder dan 64 personen houden zich voltijds bezig met de syndicale vertegenwoordiging en het sociaal overleg bij NMBS en Infrabel. Daarnaast worden bovendien nog eens 523 werknemers deeltijds vrijgesteld. Dit hoge aantal is te wijten aan de versnippering van het sociaal overleg binnen de spoorwegen. Zo zijn er maar liefst 85 organen voor sociaal overleg, waaronder drie bedrijfscomités voor preventie en bescherming op het werk, vijf gewestelijke paritaire comités en 77 comités en subcomités voor preventie en bescherming op het werk. “Dergelijk versnipperd sociaal overleg is niet transparant, komt de organisatie niet ten goede en kost bovendien veel geld”, zegt Roggeman.
Belang van de reizigers
De improductieve loonkost is navenant en bedraagt 4,8 miljoen euro voor de voltijds vrijgestelden alleen. De loonkost voor de meer dan 500 deeltijds vrijgestelden kon HR Rail niet geven. “Zelfs voor een groot bedrijf als NMBS is dit buitensporig hoog”, vindt Roggeman. Een grondige vereenvoudiging in het belang van de reizigers dringt zich op. “De N-VA wil deze vereenvoudiging bekomen door de uitdoving van de statutaire benoeming en de afschaffing van HR Rail. De syndicale vertegenwoordiging voor werknemers van NMBS en Infrabel kan perfect verlopen via een CAO , zoals dat geldt voor elke andere sector”, besluit Tomas Roggeman.