Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
NMBS gaf in 2021 14,9 miljoen euro uit aan vervangbussen
In 2021 diende de NMBS meer dan 90 000 vervangbussen in te leggen voor hun reizigers als gevolg van werkzaamheden en defecten aan het spoor. Deze brachten een kost van bijna 15 miljoen euro met zich mee. Het was Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA) die deze cijfers opvroeg bij de bevoegde minister. “Het wordt tijd dat de spoorbeheerder ook denkt in het belang van de reiziger bij het plannen van werken,” vindt Roggeman.
Het aantal vervangbussen dat door de NMBS moeten worden ingelegd, stijgt jaar na jaar. Zo moest de spoorwegmaatschappij het afgelopen jaar meer dan 90 000 vervangbussen inleggen als gevolg van werkzaamheden aan het spoor. Hiervoor beschikt de NMBS over een raamcontract met een 10-tal busfirma’s, die opereren in het gehele land. De meeste van deze vervangbussen werden tijdens de weekends en schoolvakanties ingelegd. “Infrabel voert meer en meer werken uit waarbij ze een totale lijnonderbreking doen. Dit is nefast voor de reiziger. Het wordt tijd dat de spoorbeheerder ook denkt in het belang van de reiziger bij het plannen van werken. Zeker nu het gebruik van openbaar vervoer aantrekkelijker is dan ooit,” vindt Kamerlid Tomas Roggeman.
Bijna 15 miljoen euro aan vervangbussen
In 2021 diende de NMBS maar liefst 14,9 miljoen euro uit te geven voor het inleggen van vervangbussen. Op vier jaar tijd is de kost voor vervangbussen maar liefst verdrievoudigd. Het grootste deel van dit bedrag betrof vervangbussen als gevolg van werkzaamheden. Het andere deel werd gebruikt voor het inleggen van vervangbussen ten gevolge van onvoorziene omstandigheden. Hieronder vallen defecte treinen of storingen aan het spoornet. Wanneer deze incidenten door derden worden veroorzaakt, verhaalt de NMBS de kosten voor het inleggen van deze busdienst op de kapt van de veroorzaker. Bij werken aan het spoor komt Infrabel echter niet tussen in de kost voor de vervangbussen.