Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
Persoonsaanrijdingen op het spoor: geen beterschap in zicht
In 2023 gebeurden meer dan 31 ongevallen ter hoogte van gelijkgrondse overwegen in ons land. Voor 6 personen betroffen het aanrijdingen met de dood tot gevolg. Met 42 902 minuten aan vertraging als gevolg. Daarnaast betreurden we ook 63 aanrijdingen van dieren, met 7242 minuten vertraging als gevolg. “Veiligheid eerst: de kritieke punten in het havengebied moeten dan ook zo snel mogelijk worden aangepakt” zegt Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA) die deze cijfers opvroeg.
Vorig jaar vonden er 31 aanrijdingen van personen plaats aan overwegen, die voor zes personen een dodelijke afloop kende. Vijf personen werden zwaargewond en nog eens twintig personen kenden lichte verwondingen. Dit aantal ligt in lijn met 2022 waar er 32 aanrijdingen gebeurden. In 2022 waren er echter wel elf doden te betreuren. Opmerkelijk: ongeveer een vijfde van alle ongevallen op overwegen gebeurt in de Antwerpse haven. Kamerlid Tomas Roggeman, die deze cijfers opvroeg: “De maatregelen die Infrabel neemt om het aantal aanrijdingen te verminderen, blijken niet te zorgen voor een daling. Overwegen in de havens zijn dan ook nog vaak onbewaakt, zonder slagboom of zelfs zonder lichten. Dat is niet meer van deze tijd.”
Deze vreselijke voorvallen zorgen zorgden eveneens voor 42.902 minuten vertraging op het spoor. Het overgrote deel gebeurde vorig jaar in Vlaanderen (27). Daarnaast vonden er eveneens drie plaats in Wallonië en één op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
63 aanrijdingen met dieren
Naast aanrijdingen met personen en voertuigen aan overwegen gebeurden er in 2023 ook 63 aanrijdingen met dieren op het spoor. Deze zorgden voor 7242 minuten aan vertraging. De meeste van deze botsingen gebeurden met everzwijnen (22) en herten (21). Er werden ook acht honden aangereden. Meer dan twee derde van de geregistreerde botsingen met dieren gebeurden vorig jaar in Wallonië (48), met de provincies Luxemburg (17) en Namen (14) als uitschieters. “Infrabel beschikt over duidelijke cijfers en informatie, waarmee ze doelgericht aan de slag kunnen. Zo moeten in de eerste plaats de kritieke punten, waar er aanrijdingen met grote dieren gebeuren, worden aangepakt. Enkel op die manier kan de impact op dienstverlening vermeden worden en het aantal minuten vertraging worden verminderd,” besluit Roggeman.