In de Raad van Bestuur van de NMBS zijn vier plaatsen voorzien voor de vertegenwoordiging vanuit de gewesten. Zo heeft elk gewest een vertegenwoordiger. Een vierde mandaat wordt ingevuld om taalpariteit te garanderen. Zo krijgen gewesten meer inspraak om zo de consistentie van het mobiliteitsbeleid te verhogen. De laatste en tot nu toe enige benoeming van vertegenwoordigers uit de gewesten in de Raad van Bestuur dateert van 1 januari 2017. Hun mandaat liep voor zes jaar en eindigde dus op 1 januari 2023. 

De procedure voorziet dat de gewesten zelf hun afvaardiging kiezen. Voor het Vlaams Gewest werd ex-spoorbaas Marc Descheemaecker voorgedragen. Die beslissing werd in november 2022 door de vorige Vlaamse Regering genomen. De andere gewesten en de federale regering bleken in de onmogelijkheid een geldige voordracht te doen. 
“Het probleem zit bij de groene partijen, die zowel de federale, de Brusselse en de Waalse ministers van mobiliteit leverden. Zij konden of wilden geen geldige voordracht doen,” vertelt Roggeman. “Hoewel het zijn eigen partijgenoten betreft, heeft federaal mobiliteitsminister Gilkinet (Ecolo) de benoemingen bewust laten liggen, om zo de terugkeer van Marc Descheemaecker naar de Raad van Bestuur te voorkomen. De NMBS wordt door de groenen misbruikt voor politieke spelletjes. Slecht bestuur dus.”

Groene sabotage

Roggeman stelde hierover een parlementaire vraag in het Vlaams Parlement aan Vlaams Minister voor Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA). Zij verklaarde hierop dat ze contact zal opnemen met haar federale, Waalse en Brusselse evenknieën. “Het vertrek van Ecolo uit de Waalse Regering is een opportuniteit om het probleem op te lossen. Al bestaat het risico dat federaal minister Gilkinet zijn been blijft stijfhouden. We hopen op een doorstart van het dossier, zodat NMBS in de toekomst nog meer rekening houdt met regionale verzuchtingen in het belang van de reiziger”, besluit Roggeman.