Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
Regionalisering van het spoor. "Minister schetst vals vijandbeeld."
Een opsplitsing van het spoor, zoals de N-VA al jaren vraagt, zou een negatieve impact hebben op de stiptheid en zou veiligheidsrisico's en extra kosten voor de reiziger met zich meebrengen. Dat heeft federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) dinsdag verklaard. Hij hekelt een "slechte politieke sciencefiction" en een "bedreiging" voor het spoorverkeer en voor de begroting.
De regionalisering van de NMBS staat al verschillende legislaturen op de agenda van de Vlaamse regering en de N-VA diende vorig jaar een wetsvoorstel in om het spoorverkeer in België op te splitsen. Het thema dook onlangs weer op in het nieuws na de publicatie van het boek van de vroegere spoorbaas Marc Descheemaecker, N-VA'er en een voorstander van zo'n opsplitsing.
Het Belgische spoorsysteem, dat al bijna 200 jaar bestaat, is echter "onomkeerbaar", aldus Gilkinet. Als het zou worden opgesplitst, zouden er regionale operatoren en infrastructuurbeheerders moeten worden opgericht, wat het treinverkeer tussen de gewesten zou bemoeilijken.
Zo steken dagelijks 1.000 tot 1.200 treinen de gewestgrens tussen Vlaanderen en Wallonië over, of een op de drie treinen, en tussen 1.400 en 1.500 treinen rijden elke dag via het Brussels gewest. Het spoornet telt twintig overgangen tussen Vlaanderen en Wallonië en elf tussen Vlaanderen en Brussel. Er zijn ook zestien grenspunten met de buurlanden.
Ook zouden reizigers volgens hem vaker moeten overstappen, zou er een negatieve impact zijn op de stiptheid door een verminderde coördinatie, zouden de administratieve lasten toenemen, zou de meerkost op vlak van infrastructuur en personeel doorgerekend worden aan de reizigers en zouden er risico's zijn voor de veiligheid.
"We hebben in het verleden tragische ongevallen meegemaakt op het spoor, die ook gelinkt waren aan communicatieproblemen", aldus de minister nog. "Het Europese veiligheidssysteem ETCS wordt momenteel geïnstalleerd, en is hetzelfde voor heel het land. Als de regionale overheden morgen een andere richting uitgaan, zou de veiligheid niet verzekerd zijn."Tot slot zouden dergelijke veranderingen het spoor minder aantrekkelijk maken en de modal shift vertragen en nefast zijn voor de ontwikkeling van het internationale aanbod via Brussel, aldus Gilkinet.
"Deze wens om de NMBS en Infrabel te splitsen slaat nergens op", aldus de Ecolo-minister nog. "Die zou leiden tot een verlies aan tijd en efficiëntie en enorme kosten. De ambitie van zij die een regionalisering willen is niet economisch of industrieel, maar symbolisch. Ze willen het bestaan van een van de belangrijkste symbolen in België in twijfel trekken."
Volgens Gilkinet moet de samenwerking tussen het federale niveau en de gewesten net versterkt worden, door een integratie van de tarieven en de dienstregelingen van de verschillende openbaarvervoersmaatschappijen.
Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA) verwijt de minister een "vals vijandbeeld te schetsen". De spoorwegen zijn in ongeveer de helft van de Europese lidstaten geregionaliseerd, net als in Zwitserland dat geroemd wordt als het beste spoorland van Europa, benadrukt hij. "Dat dit ondenkbaar zou zijn in België is dus onzin", aldus Roggeman.
De N-VA pleit voor een regionalisering van het spoor naar Zwitsers model, gebaseerd op een decentraal netwerk van mobiliteitsknooppunten dat "een hoge cadans in de dienstverlening combineert met vlotte overstappen", legt Roggeman uit. "In plaats van een duur en ineffectief staatsmonopolie komt dan een systeem van aanbesteding, waarbij de overheid de dienstverlening, ticketprijs en tewerkstelling bepaalt en bedrijven concurreren om een zo laag mogelijke staatstoelage".
bron: Belga