De N-VA maakt zich zorgen over het probleem. “Treinbegeleiders zetten zich dagelijks in om reizigers te helpen. Dat zij slachtoffer worden van agressie, is onacceptabel. Wij juichen toe dat ook de NMBS de voorbije jaren ingezet heeft op campagnes tegen agressie. Maar bovenal moeten daders gestraft worden.”
NMBS nauwelijks burgerlijke partij
Het aantal incidenten neemt toe: in 2018 werden 1.250 gevallen van fysieke en verbale agressie opgetekend, 200 meer dan 2016. Toch blijkt de bestraffing van geweldplegers vandaag een probleem. “De NMBS beweert dat het zich altijd burgerlijke partij stelt bij elke vervolging. Het parket is verplicht om de NMBS in te lichten bij elke opening van een agressiedossier.”
In 2018 stelde de NMBS zich in amper negen gevallen burgerlijke partij. In het Brussels gewest zelfs geen enkele, terwijl de meeste incidenten vastgesteld worden op de treinen van en naar Brussel.
Bestraffen zoals voetbalhooligans
Kamerlid Roggeman vraagt meer aandacht voor het probleem vanwege het parket. “Het kan niet dat de NMBS zich slechts 9 keer burgerlijke partij kan stellen voor 160 gevallen van slagingen en verwondingen tegen haar werknemers. Er zit duidelijk een probleem bij de opvolging van die misdrijven.”
De N-VA pleit tegelijk voor een strenger optreden tegen agressie. “Agressievelingen horen niet thuis in het openbaar vervoer. Zoals voetbalhooligans een stadionverbod opgelegd krijgen, moet geweldenaren zoveel mogelijk de toegang tot de trein ontzegd worden.” De wet laat die maatregel nu al toe. Maar aangezien de NMBS zichzelf nauwelijks burgerlijke partij stelt, wordt hij niet vaak opgelegd.