De federale regering brengt een nieuw voorstel naar de superkern over de gratis Rail Pass. Dat verklaarde minister Bellot vandaag in de Kamer. De N-VA kijkt uit naar de herziening en hoopt dat het initiële kostenplaatje van 110 miljoen drastisch ingeperkt kan worden. “Als de cadeautjespolitiek primeert boven effectiviteit en veiligheid, zal N-VA deze maatregel niet steunen” zegt Kamerlid Tomas Roggeman.
Treinaanbod versterken
Volgens Tomas Roggeman is de gratis Rail Pass niet de meest effectieve, al noemt hij ze een mooie intentie om meer mensen te overtuigen om trein te nemen. “Mensen overtuigen en sensibiliseren kan ook op andere en veel goedkoper manieren, te beginnen bij de versterking van het treinaanbod zelf.”
Ook kosten-baten is dat een stuk interessanter. Met een geschat kostenplaatje van 110 miljoen euro is het uitdelen van gratis treintickets duurder dan de elektrificatie van twee Limburgse dieselspoorlijnen samen. “Voor dit bedrag kunnen we een hele dieselspoorlijn elektrificeren en dan is er nog geld over. Dat had nog eens maatregel geweest waar burger en klimaat iets aan hadden.” De Rail Pass getuigt volgens Roggeman van een korte termijnvisie.