Samenscholingen in stations, opeengepakte mensen in te kleine treinstellen, wachtende pendelaars op drukke perrons in de spits: bijna dagelijks doken op sociale media dergelijke beelden op. N-VA-Kamerlid Tomas Roggeman kan het lakse coronabeleid van de NMBS niet meer aanzien. “De maatregelen van de NMBS zijn onvoldoende. De situatie op de treinen en in stations is vaak niet meer onder controle. We wisten dat dit ging gebeuren: het kleinste kind kon zien aankomen dat het pendelverkeer vroeg of laat zou hervatten, en dat elke vertraging of technische panne zou uitmonden in ophopende mensenmassa’s. Al sinds mei trek ik hierover in de Kamer aan de alarmbel! Maar de uittredende regering liet het van zich af glijden als water van een eend.”
Oorverdovend stil bij NMBS
Aanduidingen voor de circulatie, zoals die in voege zijn in de rest van de economie, van de kleinste dagbladhandel tot de grootste supermarkt, kent de NMBS amper. “Mijn voorstellen om dat in te voeren bij NMBS werden weggewimpeld. Zeven maanden na de eerste lockdown blijft het oorverdovend stil wanneer ik vragen stel naar de maximale capaciteit van stationshallen of de drukste perrons. Dit is niet normaal meer”, zegt Roggeman.
Reizigers veilig op de trein
De N-VA vraagt daarom dringend een noodplanning van de NMBS over de aanpak bij drukte. “Vertragingen en technische problemen zullen blijven opduiken. Wanneer de tweede coronagolf over zijn hoogtepunt heen is, zullen de reizigersaantallen op het spoor opnieuw snel toenemen. NMBS moet zich hierop voorbereiden met eenvoudige maatregelen die de rest van de economie sinds een half jaar kent, zoals circulatiemaatregelen en toegangscontrole. Organiseer de mensenstromen. Hou toezicht op de capaciteit, ook in de stations. Garandeer een vlotte doorstroming van pendelaars door obstakels weg te halen. Voer eenrichtingsverkeer in. We vragen dit al maanden. En er zullen wellicht nóg besmettingsgolven komen. Zorg er dan tenminste voor dat treinreizigers zich veilig naar en op de trein kunnen begeven.”