Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
Geen meerderheid voor aanpak van geweld tegen spoorpersoneel
In de Kamercommissie Mobiliteit lag vandaag een voorstel van N-VA op tafel voor de bestrijding van geweld op het spoor. De resolutie met daarin voorstellen voor een versterking van veiligheidsdienst Securail en een kordate aanpak van het geweld werd ondanks de steun van NMBS weggestemd door Vivaldi. initiatiefnemer Tomas Roggeman (N-VA) reageert ontstemd: “1850 aanvallen tegen spoormedewerkers per jaar zijn voor Vivaldi blijkbaar nog niet genoeg om actie te ondernemen. Politieke spelletjes krijgen voorrang op de veiligheid van reiziger en personeel.”
In 2022 steeg het aantal agressiegevallen tegenover spoorpersoneel tot 1856. Dit zijn meer dan 5 gevallen van zowel verbale als fysieke agressie per dag, alleen al tegen NMBS-medewerkers. In 1/4e van alle gevallen leidden deze aanvallen zelfs tot arbeidsongeschiktheid van het personeelslid in kwestie. De onveiligheid in stations zit eveneens in stijgende lijn. Vorig jaar legde het NMBS-personeel dan ook meermaals kortstondig het werk neer om zich solidair te tonen met collega’s die het slachtoffer werden van agressoren.
“Keer op keer riepen we minister Gilkinet en zijn collega van Binnenlandse Zaken op om eindelijk actie te ondernemen, maar er kwam geen schot in de zaak. Integendeel: het NMBS-personeel moet dag na dag naar het werk vertrekken met idee dat zij de volgende kunnen zijn die klappen krijgt,” zegt Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA). “We dienden dan ook een resolutie in om hier paal en perk aan te stellen.”
Ondanks steun van NMBS en vakbond
In deze resolutie aan de federale regering vroeg N-VA onder meer naar een andere invulling van voor veiligheidsdienst Securail. Zo pleit Roggeman o.a. voor een gemeenschappelijk communicatieplatform met de spoorwegpolitie en een vlottere uitwisseling van identiteitsgegevens. Daarnaast voorzag de resolutie ook in veiligheidsagenten op treinen en in stations en om hen de mogelijkheid te bieden om weerspannige personen te boeien in afwachting van de komst van de politie. Om discussies achteraf te vermijden vroeg de partij ook dat Securail-agenten worden uitgerust met bodycams. Dit heeft volgens Roggeman ook een afschrikkend effect. Met deze voorstellen wou N-VA de stijgende onveiligheid op de treinen en in de stations eindelijk de kop in te drukken.
De voorstellen werden gesteund door NMBS en zelfs ceo Sophie Dutordoir sprak vorige maand haar steun uit voor enkele van de voorgestelde maatregelen. Ook de vakbond METISP en Securail toonden zich voorstander.
Toch stemde de Vivaldi-meerderheid op het geheel tegen. CD&V en Groen wilden de evolutie van de situatie afwachten. “Zelfs de simpele erkenning van toegenomen aantal veiligheidsincidenten werd door Vivaldi weggestemd” zegt Roggeman, die het heeft over politieke spelletjes op kap van de veiligheid. “Als zelfs 1850 gewelddaden niet genoeg zijn voor Vivaldi om in te grijpen, wat dan wel? Onvoorstelbaar dat de Vivaldi-partijen op kap van het NMBS-personeel spelletjes blijft spelen.” besluit Roggeman.