Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
Dieseltreinen nog langer in gebruik
De uitfasering van de huidige dieseltreinen in ons land is alweer in tijd uitgesteld. Dit kreeg Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA) als antwoord op zijn parlementaire vraag aan de bevoegde federale minister van mobiliteit. De laatste buitendienststelling is nu voorzien voor 2034. Eerder waren al eens 2030 en zelfs 2025 als einddatum vooropgesteld. “De huidige groene minister maakt liever geld vrij voor een onwerkbare uitbreiding van het aanbod dan voor het emissievrij maken van het rollend materiaal van de NMBS,” zegt Roggeman.
De NMBS beschikt vandaag nog over een vloot van 95 MW-41 dieselrijtuigen. Hiermee bedient ze nog vier spoorlijnen in Oost-Vlaanderen, één in Limburg en één in Henegouwen. De reden hiervoor is dat deze spoorlijnen nog niet (volledig) geëlektrificeerd zijn en er daardoor treinstellen met een brandstof moeten worden ingezet. In ons land is ongeveer 95% van het spoornet geëlektrificeerd. Sporadisch worden ook op deze volledig geëlektrificeerde spoorlijnen nog diesellocomotieven ingezet, als gevolg van de hoge immobiliteitsgraad bij de NMBS.
Uitfasering pas tegen 2034
Eerder al spraken de huidige minister van mobiliteit Gilkinet (Ecolo) en zijn voorganger Bellot (MR) hun ambitie uit om de NMBS te laten voorzien in de uitfasering van deze vervuilende diesellomotieven. In hun antwoorden aan Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA) spraken de voormalige en huidige minister eerder al van 2025 en 2030 als streefdatum. In het meest recente antwoord van de huidige minister van mobiliteit wordt de laatste uitfasering dan maar voorzien tegen 2034. Opnieuw een verschuiving in de tijd. Kamerlid Roggeman, zelf inwoner van de provincie Oost-Vlaanderen, betreurt deze gang van zaken: “De minister heeft zijn mond altijd maar vol van vergroening en ziet het spoorvervoer als de wonderoplossing voor het klimaat, maar laat het ondertussen wel na om de meest vervuilende diesellocomotieven buiten werking te stellen. Deze rijden op de kop toe dan ook nog eens voornamelijk rond in de groene long van het zuiden van Oost-Vlaanderen. Onvoorstelbaar,” besluit Roggeman.