Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
Meer dan 90 000 vervangbussen door werken aan het spoor
In 2021 diende de NMBS meer dan 90 000 vervangbussen in te leggen voor hun reizigers als gevolg van werkzaamheden aan het spoor. Het was Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA) die deze cijfers opvroeg bij de bevoegde minister. “Infrabel moet bij het plannen van werken ook rekening houden met het commercieel belang in functie van de reiziger,” vindt Roggeman.
Het aantal vervangbussen dat door de NMBS moeten worden ingelegd, stijgt jaar na jaar. Zo moest de spoorwegmaatschappij het afgelopen jaar meer dan 90 000 vervangbussen inleggen als gevolg van werkzaamheden aan het spoor. Hiervoor beschikt de NMBS over een raamcontract met een 10-tal busfirma’s, die opereren in het gehele land. De meeste van deze vervangbussen werden tijdens de weekends en schoolvakanties ingelegd. “Infrabel voert meer en meer werken uit waarbij ze een totale lijnonderbreking doen. Dit is nefast voor de reiziger. Het wordt tijd dat de spoorbeheerder ook denkt in het belang van de reiziger bij het plannen van werken,” vindt Kamerlid Tomas Roggeman.
Bijna 9 miljoen euro aan vervangbussen
In 2020 diende de NMBS maar liefst 8,8 miljoen euro uit te geven voor het inleggen van vervangbussen. Het grootste deel van dit bedrag, namelijk 8 miljoen euro, betrof vervangbussen als gevolg van werkzaamheden. Het andere deel werd gebruikt voor het inleggen van vervangbussen ten gevolge van onvoorziene omstandigheden. Hieronder vallen defecte treinen of storingen aan het spoornet. Wanneer deze incidenten door derden worden veroorzaakt, verhaalt de NMBS de kosten voor het inleggen van deze busdienst op de kapt van de veroorzaker. Bij werken aan het spoor komt Infrabel echter niet tussen in de kost voor de vervangbussen.