Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
Ontbinding Waalse NMBS- vastgoedfiliaal weer uitgesteld
De Regering schort de inkanteling van Eurogare, één van de dochterbedrijven van de NMBS dat dient als ontwerpbureau, in de NMBS op. “De Vlaamse tegenhanger van Eurogare is al jaren geleden op een efficiënte manier ontbonden. In Wallonië is dit blijkbaar moeilijker. Ook Vincent Bourlard, huidig CEO en metgezel van Elio Di Rupo, blijft hierbij op post met een stevige vergoeding,” zegt Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA).
Voor onder andere het ontwerp van haar stations doet NMBS beroep op dochterondernemingen. Er werd bij de oprichting gekozen om te werken met een Vlaams en een Waals dochterbedrijf, respectievelijk Eurostation en Eurogare. Reeds enkele jaren geleden werd gekozen om het Vlaamse Eurostation te laten opgaan in de NMBS omwille van efficiëntiewinsten. Deze fusie was toen ook voorzien voor het Waalse Eurogare, maar dit werd uitgesteld. Dit uitstel loopt normaal tot dit jaar en dat betekent dat Eurogare voor het einde van 2020 zou moeten opgaan in de NMBS.
Niet van een leien dakje
Volgens het antwoord van de minister tijdens de commissie Mobiliteit van 10 november is dit alvast niet het geval en zal dit pas het geval zijn na de afwerking van het station van Bergen, dat voorzien is midden 2023, en een oplopend prijskaartje heeft van miljoenen euro’s.
De Waalse Gewestelijke Investeringsmaatschappij is voor 25% aandeelhouder van Eurogare. De overige aandelen zijn van de NMBS. Ook na 2020 zal er geen wijziging zijn in dit aandeelhouderschap. Bij Eurostation was er overigens nooit sprake van enig aandeelhouderschap van de Vlaamse overheid. “Het valt op dat de integratie van Eurogare moeilijker verloopt dan die van Eurostation. Ik roep de minister op om deze augiasstal zo snel mogelijk uit te mesten,” zegt Kamerlid Roggeman.
Zoektocht naar CEO opgeschort
Eerder dit jaar kwam ook al naar boven dat, al zou Eurogare normaal gezien dit jaar moeten inkantelen in de NMBS, ze nog steeds op zoek waren naar een nieuwe CEO om het Waalse dochterbedrijf van de NMBS te leiden. De huidige CEO, namelijk Vincent Bourlard, een man die gekend staat als luitenant van Elio Di Rupo (PS), ging eind 2017 reeds met pensioen als directeur Stations bij de NMBS. De Raad van Bestuur van Eurogare besliste toen om zijn mandaat onmiddellijk te verlengen tot en met 2023. Ondertussen verdient hij 10 000 euro per maand met dit uitdovend mandaat. “Een opmerkelijke zet voor een bedrijf dat plant om eind 2020 volledig op te gaan in de NMBS,” vindt Tomas Roggeman (N-VA). Bourlard lag mee aan de basis van de bouw van het megaproject voor het station van Bergen, dat nog steeds niet is afgewerkt en waarvoor de kost tot in de miljoenen oploopt. Ook na de inkanteling zal Bourlard, volgens de bevoegde minister, deze functie behouden.
“Heel dit zaakje stinkt en is een hallucinant verhaal. Het in stand houden van Eurogare dient enkel voor de afwerking van het megalomane project in Bergen. Een station waar nota bene minder reizigers opstappen dan in het station van Denderleeuw, maar in Denderleeuw woont dan ook geen kopstuk van de PS,” besluit Roggeman.