Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
N-VA deblokkeert uitbouw fietssnelwegen
Bijna 1000 km fietssnelweg moet nog aangelegd worden. “De spoorbedrijven spelen hierbij een cruciale rol” zegt Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA). De N-VA wil met een kamerresolutie Infrabel en NMBS aansporen om zich constructiever op te stellen bij mobiliteitsprojecten van andere overheden. De resolutie werd vandaag unaniem gestemd in de Kamercommissie.
De Vlaamse kranten rapporteerden op maandag 9 maart over de forse daling in het totale aantal kilometers aan nieuw aangelegde fietspaden, ondanks de sterke stijging van de voorziene budgetten. In 2018 kwam er amper zestig kilometer bij in Vlaanderen, een diepterecord. Volgens de Vlaamse regering en het Agentschap Wegen en Verkeer is dit te verklaren door de complexere en grotere dossiers, waar ook vaak onteigeningen voor nodig zijn: praktijken die een groot deel van het budget beslagen.
Ook wat betreft de Vlaamse fietssnelwegen, een interprovinciaal fietsnetwerk, is er nog veel werk voor de boeg. Nog zeker 42% van dit fietsnetwerk moet worden gerealiseerd, goed voor 994 kilometer aan fietspad. Belangrijke partners om dit te kunnen realiseren zijn volgens de N-VA de federale spoorbedrijven. De samenwerking tussen deze spoorbedrijven en de Vlaamse gemeenten, provincies en het gewest loopt echter niet altijd even gesmeerd.
In dit kader heeft de N-VA in de Kamer van Volksvertegenwoordigers voorstel van resolutie voorgelegd omtrent de nieuwe beheerscontracten met Infrabel en NMBS. De N-VA vraagt dat daarin bepalingen opgenomen worden die de spoorbedrijven moeten aansporen om zich constructief en welwillend op te stellen bij mobiliteitsprojecten van andere overheden, in het bijzonder bij de bouw van de fietssnelwegen. De praktijk toont immers aan dat Infrabel en NMBS het streven van de Vlaamse gemeenten, provincies en het gewest naar mobiliteitsverbeteringen, vaak ondergeschikt maken aan eigen agenda’s en andere belangen.
Met het initiatief van N-VA krijgen de beide federale spoorbedrijven nu een gelegenheid om een maatschappelijke meerwaarde te realiseren op onbenutte staatseigendommen in hun beheer. “Dankzij deze kamerresolutie kunnen we ervoor zorgen dat die 994 km aan fietssnelweg sneller kan gerealiseerd worden,” zegt Roggeman.