Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
N-VA vraagt extra maatregelen voor coronabestrijding op trein
NMBS en Infrabel perken de dienstverlenging in als antwoord op toenemend absenteïsme en ziekte bij het personeel. N-VA pleit voor bijkomende maatregelen om de veiligheid van zowel personeel als reizigers veilig te stellen. “Als het aanbod verkleint en mensen opnieuw dichter bij elkaar moeten zitten op de trein, zijn extra maatregelen nodig. Social distancing moet op de trein afgedwongen worden” zegt kamerlid Tomas Roggeman (N-VA).
Ook in coronatijden is het belangrijk dat een aanbod aan treinverkeer bestaat. Tenzij de hele economie in lockdown gezet wordt, moeten mensen immers naar hun werk kunnen. Dat moet ten allen tijde mogelijk zijn in veilige omstandigheden, ook voor de treinbegeleiders en loketbedienden die dagelijks in contact komen met tal van mensen. N-VA wil daarom meewerken aan een verzekerd en vooral veilig aanbod.
“Dat omvat verschillende ingrepen” licht kamerlid Tomas Roggeman toe. “Ten eerste moet er voldoende ontsmettingsmateriaal ter beschikking gesteld worden aan het personeel. Het is positief dat de ticketcontroles gestopt worden, maar het openbaar vervoer is en blijft een risicovolle omgeving.” Het kamerlid stelt voor om ook alcoholgel te voorzien in de treinen zelf, aan de deuren bij het in- en uitstappen zodat het risico op overdracht via de deurklinken beperkt wordt.
Daarom wordt ook best extra gereinigd, te beginnen bij de treinen zelf. “Dagelijks passeren tal van handen over deurklinken, tafeltjes en drukknoppen om de deuren te openen. Deze moeten extra ontsmet worden”. Hetzelfde geldt voor de stations. “Liften, deurklinken en sanitair zijn aandachtspunten. In het bijzonder geldt dit voor de ticketautomaten. Alle touchscreens moeten dagelijks grondig gereinigd worden, en in de grote stations liefst meermaals per dag” zegt Roggeman.
Ook social distancing blijft een aandachtspunt op de trein, vooral wanneer de NMBS terugvalt op een beperkte dienstverlening en de resterende pendelaars dus dichter bij elkaar dreigen te komen. “Voor elk treinstel kan de NMBS aangeven wat de ideale verdeling is van zetels waar je nog mag zitten, en waar je niet kan plaatsnemen. Tegenover of naast elkaar zitten moet verboden worden, gecontroleerd door de treinbegeleiders” zegt Roggeman. Voor internationale ritten met Thalys of Eurostar kan men dit systeem doortrekken in de ticketverkoop.”
Enkel samen zullen en kunnen we het corona-virus verslaan, ook de NMBS kan een grote en positieve bijdrage leveren in die strijd.
De N-VA vraagt:
Extra alcoholgel en handzeep voor personeel;
Alcoholgel in gangen van treinen;
Extra schoonmaak van treinen: aandacht voor toiletten, tafeltjes, klinken en toegangsknoppen;
Extra schoonmaak van stations: aandacht voor liften, ticketautomaten, sanitair en reiniging van alle automaten en touchscreens;
Verbod om naast elkaar of recht tegenover elkaar te zitten;
In Thalys en Eurostar: selectieve ticketverkoop met voldoende onderlinge afstand.